Tågresan gjordes i samband med en pressresa tillsammans med Visit Czech Republic, men alla tankar och åsikter är (som vanligt) mina egna.
Jag älskar att åka tåg. Landskapet susar förbi i periferin, alltmedan jag själv sitter uppkopplad med en film på paddan och sippar på en varm kaffe från bistron. Förutom att det är ett miljösmart val, är det ju dessutom väldigt ofta som det går fortare att åka tåg än flyg på resor under 60 mil. Du slipper både restiden till/från flygplatsen och all väntetid vid säkerhetskontroller och bagageband. De gånger som tågen går i tid, wifi fungerar, det finns en bistro och du har ett eluttag i sätet så går timmarna fort förbi.
Jag testade att åka tåg i Tjeckien på en resa från Brno till Prag, vilket visade sig vara både billigt, smidigt och riktigt trevligt.
Tjeckiska järnvägsnätet
Tjeckien är inte ett land med stora avstånd. I princip är landet 60 mil brett frän västra gränsen mot Tyskland till den östra gränsen mot Polen/Slovakien. Järnvägsnätet är dock väl utbyggt och det finns järnväg till landets alla hörn och till de flesta städer och byar. Dessutom finns det gott om internationella linjer som tar dig till både Wien, Bratislava, Berlin, Budapest och Krakow.
Czech Railways (eller České dráhy (CD) på tjeckiska) är Tjeckiens största tågoperatör. Ända fram till 2011 hade České dráhy monopol på tåg i Tjeckien, men sedan monopolet släppte har fler operatörer startat. RegioJet är idag landets näst största tågoperatör och de kör främst mellan Tjeckiens större städer. Leo Express är den senaste aktören, också med ett begränsat linjenät men med många stopp även i Slovakien.
Vi åkte med CD-tåget EC 280 som gick från Budapest till Prag via Brno – enligt tidtabellen med avresa klockan 09:38 från Brno och framme i Prag 12:42. Från centrala Brno till mitt i smeten i Prag på lite över tre timmar. Faktiskt så snabbt och smidigt, att det är helt möjligt att åka på dagsutflykt till Brno från Prag.
Tågstationen i Brno
En av de allra största fördelarna med att åka tåg mellan Brno och Prag, är tillgängligheten. Från Kåltorget och hotell Grandezza Palace i gamla stan (där vi bodde) är det bara 400 meters promenad till tågstationen. En alldeles perfekt promenad med ett lätt bagage till tåget.
På tågstationen är det lätt att hitta rätt. Skärmar med tåginformation både tjeckiska och engelska finns överallt. Vi hade förköpta onlinebiljetter, men det finns även ett biljettkontor om du vill vara lite mer spontan och köpa biljetten på plats. Tågen går ofta mellan de stora städerna, så skulle det vara fullt på ett tåg så behöver du oftast inte vänta länge på nästa.
Har du inte hunnit äta innan din tågresa? Lugn, på tågstationen i Brno kan du köpa tjeckisk snabbmat, bakverk och mackor att ta med på tåget. Dessutom till väldigt humana priser.
Tåget
Resan till Prag gick i första klass i riktigt fräscha vagnar med eluttag vid sätet och gratis wifi. Första klass? Det låter dyrt? Nej, inte alls. En enkelbiljett i första klass mellan Brno och Prag kostar runt 200 svenska kronor. Värt varenda krona.
Tåget som vi åkte var ett EC-tåg, vilket betyder ett internationellt EuroCity-tåg. Jag vet inte om jag förstod rätt, men jag uppfattade det som att vi åkte i slovakiska tågvagnar. Då tåget kom från Budapest via Bratislava, kanske det inte vore så konstigt. Lite som code share inom flyget.
Hann du inte handla någon mat på tågstationen i Brno? Inga problem alls! Tåget vi åkte med hade en restaurangvagn med mat och fulla rättigheter. Dessutom med ovanligt bra priser. OBS: Alla tåg som trafikerar sträckan har inte restaurangvagn, så kolla upp det CD-s webbplats innan du bokar.
Det går oftast att betala en liten slant för att reservera en sittplats på tåget. Om en plats är reserverad så markeras detta ovanför stolen på tåget endera på en digital display eller med en papperslapp. Om du inte bokar plats, är det enklast att sätta sig vid någon av de platser som inte är markerade så att du slipper byta plats under resans gång.
Restider och tågluff
Avstånden i Tjeckien är som sagt korta och det är snabbt och smidigt att ta sig hit även med internationella tåg. Ska du tågluffa i Europa? Tjeckien är med på Interrail-kortet och alla de tre största operatörerna (CD, Leo Express och Regiojet) är inkluderade i passet.
Några exempel på tågtider till populära destinationer:
- Prag-Berlin: 4,5 timmar
- Prag-Wien: 4 timmar
- Prag-Ostrava: 4 timmar
- Prag till Budapest: 6,5 timmar
Bra länkar för mer tåginfo
Så, redo att åka tåg i Tjeckien nu? Här är några länkar som kan hjälpa dig på vägen. Alla tre tågoperatörerna har sidor på engelska och bokning av biljetter online.
Trevlig resa!
- České dráhy (CD) – Tjeckiska ”SJ”.
- RegioJet – Trafikerar större städer i Tjeckien, men har det nät i stora delar av Europa.
- LEO Express – Väldigt billiga priser mellan exempelvis mellan Brno och Prag.
- Interrail – Resepass för tågluff över hela Europa. Här hittar du även landsspecifika biljetter för endast Tjeckien. En månadsbiljett med 5 fria resdagar kostar 161 Euro för en vuxen (2021).