Högt över Atlanten med Air Canadas direktflyg till Toronto

Air Canada erbjuder en smidig resa till Nordamerika med moderna flygplan, god service och Torontos effektiva flygplats som nav. Här är min upplevelse av att flyga economy med deras Dreamliner från Köpenhamn till Toronto.

Flygresan gjordes på en pressresa tillsammans med Visit Lauderdale och Air Canada, men alla tankar och åsikter är som vanligt mina egna.

När man ger sig ut på en längre resa är flyget inte bara ett transportmedel, utan en avgörande pusselbit för en minnesvärd resa. Valet av flygbolag kan vara en svår nöt att knäcka, särskilt när det gäller flygningar till Nordamerika. Traditionellt har valet stått mellan amerikanska eller europeiska aktörer, men nu finns ett alternativ till: Air Canada, som erbjuder möjligheten att smidigt resa till hela Nordamerika via Kanada. Dessutom med direktflyg från Arlanda under sommaren 2025.

Jag har nyligen flugit sträckan Köpenhamn – Toronto fram och tillbaka i Air Canadas fräscha Boeing 787-8 Dreamliner på väg till Fort Lauderdale. Så hur var det egentligen att flyga Economy med Air Canada över Atlanten till Toronto?

Om Air Canada

Air Canada grundades 1937 och är Kanadas största flygbolag. Flygbolaget är ett fullservicebolag som kan stoltsera med hela 400 flygplan och flygningar till mer än 180 destinationer. Ett stort flygbolag, både sett till storlek på flottan och till omsättning. Flygplatsen i Toronto är en av flygbolagets 3 hubbar.

Air Canada anses vara ett av världens säkraste flygbolag enligt AirlineRatings.com och är det enda flygbolaget i Nordamerika som har fått ratingen fyra stjärnor (av fem möjliga) av Skytrax.

Air Canada etablerade sig i år (2024) på Arlanda under sommarsäsongen med två direktlinjer till Toronto och Montréal. Planen är att fortsätta med direktlinjen mellan Arlanda och Toronto även under sommaren 2025.

Fördelen med att flyga Air Canada till USA

En av de stora fördelarna med att flyga Air Canada till USA är att du redan i Toronto passerar igenom den amerikanska passkontrollen och tullen. När du sedan landat på din slutdestination i USA kan du bara ta på dig sandalerna och gå rakt ut i värmen från flygplanet, utan att behöva stå i timmar och köa för att komma in i USA. Bagaget checkas in hela vägen till slutdestination och du behöver inte ens byta terminal.

Det tog inte många minuter att passera igenom USAs tull och passkontroll i Toronto. En mycket smidig lösning som sparade en hel del tid.

Incheckning och bagage

Denna resa reste jag enbart med handbagage, vilket gjorde incheckningen väldigt enkel trots att jag skulle vidare till Fort Lauderdale från Toronto. ESTA-systemet låg dock nere när vi checkade in i Köpenhamn, så vi behövde hämta ut boardingkorten för flyget mellan Toronto och Fort Lauderdale i transferdisken på Torontos flygplats. Det var dock en enkel sak – boardingkortet fixades på 5 minuter i Toronto.

En stor fördel med att resa med Air Canada är att du får ta med dig ett handbagage med maximalt mått på 55x40x23 centimeter (typisk kabinväska) och en personlig sak (exempelvis handväska) med maximalt mått på 43x33x16 cm.
Den viktiga detaljen är att handbagaget inte har någon viktgräns. Regeln är att du måste kunna lyfta upp bagaget till hatthyllan själv utan hjälp. Detta är en stor fördel, både för att du inte behöver räkna gram och för att bagaget alltid har en förmåga att lägga på sig lite vikt innan hemresan.

Incheckat bagage ingår beroende på sträcka och vilken reseklass. Mellan Köpenhamn och Toronto ingår minst ett incheckat bagage i alla klasser utom den allra billigaste Economy Basic.

Kabinen och inflight entertainment

Dreamlinern (Boeing 787) bjöd på en bekväm resa över Atlanten med en 3+3+3-säteskonfiguration. Vid båda flygningarna hade jag plats vid gången, till Toronto i mittensektion och på vägen hem i sidosektion. Sätena kändes välstädade och varje passagerare möttes vid sin plats av en kudde och en filt.

Jag hade (med mina 168 centimeter) gott om plats för både benen och handväskan. Bredden på sätet (17 tum) upplevdes jämförbar med långdistans på europeiska flygbolag, men snäppet smalare än exempelvis Emirates långdistansflyg. Det nätta armstödet gav dock känslan av mer utrymme.

Underhållningssystemet bjöd på ett stort utbud av filmer, poddar, flygkarta och musik – men även mängder av hela säsonger av TV-serier. Gratis hörlurar delas ut till den som önskar, men du kan även använda dina egna hörlurar utan att behöva en flygadapter. Laddningsuttag (USB) fanns vid varje stol. Den enda nackdelen med underhållningssystemet var att skärmen inte gick att luta, vilket gjorde det lite svårt att se på film när personen framför lutade stolen helt tillbaka för att sova.

En spännande funktion på Dreamlinern är de tonade rutorna. Direkt efter att vi ätit klart vår lunch på planet mörklades fönstren, så att passagerarna lätt skulle kunna sova trots det starka solskenet utanför. Ett stort plus som bidrar till att du landar mycket mer utvilad.

Mat ombord

Till skillnad från flera amerikanska flygbolag där varken mat eller dryck ingår i den billigaste ekonomibiljetten över Atlanten, ingår mat och dryck hos Air Canada. Flygningen mellan Köpenhamn och Toronto tar bara 7 timmar, under vilket det i economy serveras ett huvudmål strax efter start och ett mindre mål strax innan landning. Dryck (inklusive vin och öl) ingår även i economy.

Det finns två menyer att välja på vid huvudmålet. På vägen till Toronto valde jag en kyckling teriyaki med ris och på hemvägen en kyckling med mos. Båda portionerna var av bra storlek och oväntat smakrika. Även en sallad och en brownie serverades.

Innan landning serverades en varm paj (köttfärs/kyckling/vegetarisk) den ena vägen och en liten frukost (yoghurt och sockerkaka). Under flygningen delades även ut snacks, där de små krispiga pinnarna med crème fraiche och vitlök var riktigt goda.

Service

Jag uppskattar en erfaren besättning med skinn på näsan, vilket Air Canada levererade. Air Canadas personal på båda flygningarna var otroligt trevliga och uppmärksamma. Om du var på toaletten, så såg de till att lägga snacks på din plats när de passerade förbi. Om du bad dem om något att dricka, så fixade de det snabbt. De inspekterade även toaletterna ofta, vilket kan vara en av orsakerna till att toaletterna höll sig då fräscha under hela flygningen.

På vägen tillbaka till Europa hade vi en riktig stjärnbesättning och piloten ropade till och med ut i högtalarna att vi på denna flygning hade en extra erfaren besättning på plats. Älskar att flygbolag framhäver, ger uppmärksamhet och berömmer sina erfarna flygvärdinnor och flygvärdar. Det känns alltid extra tryggt att flyga med erfaren flygpersonal. Guldstjärna till Air Canada!

Summan av kardemumman, hur var helhetsupplevelsen med Air Canada?

Air Canada är en frisk fläkt för alla som planerar en resa till Nordamerika – vare sig du ska stanna i Kanada eller fortsätta till USA eller Karibien. Tänk dig känslan av ett europeiskt fullservicebolag, med allt från smidig service till komfortabla säten och ett brett utbud av underhållning. Lägg till det en rejäl dos kanadensisk vänlighet, och du har Air Canada i ett nötskal!

På min resa var flygen punktliga, boardingen gick som på räls och Torontos flygplats visade sig vara en trevlig plats för en mellanlandning. På Torontos flygplats hittar du ett generöst utbud av restauranger, shoppingmöjligheter och trevliga lounger – perfekt för att fördriva några timmar mellan flygen.

En liten men viktig detalj: glöm inte att ansöka om eTA för att mellanlanda i Kanada, och om du ska vidare till USA behövs även en ESTA. Men med det fixat är du redo för en riktigt smidig resa.

Skulle jag välja Air Canada igen för min nästa Nordamerika-tripp? Absolut – och gärna så snart som möjligt!

3 KOMMENTARER

    • Varsågod! Du får hålla utkik efter när de släpper biljetter 2025 från Arlanda :) Men annars kan du alltid flyga från Kastrup om du bor i de södra delarna av landet.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Resebloggare, gastronaut, fotograf och familjeäventyrare med över 60 länder i bagaget. Eva älskar resor som innehåller vacker natur, vandringskängor och vällagad mat. På resesajten Rucksack tar hon med dig till världens alla hörn med hjälp av sina inspirerande bilder och texter.

Relaterade artiklar

Fotoalbum från Montréal – Québec – Kanada

Montréal är delstaten Québecs största stad. Här bjuds på en härlig mix av Europa och USA och mycket puls.

Bilsemester i Québec – Dagsplaner för 12 dagars roadtrip

En bilsemester i Québec bjuder inte bara på storslagen natur och historia, utan även en och annan kulturkrock. Välkommen till en 12 dagar lång bilsemester i en delstat som är ibland känns mer fransk än självaste Frankrike.

Hur vet du att du bokat ett säkert flygbolag?

Hur mycket kollar du upp ett flygbolags säkerhet och ekonomi innan du trycker på "boka"-knappen? 

Flyga Royal Jordanian Airlines till Amman: Hur var det?

På strax under 5 timmars flygning når du sagornas land Jordanien med direktflyg från Stockholm med Royal Jordanian. Men hur är det egentligen att flyga Royal Jordanian? Här är min fullständiga rapport!

Roadtrip i British Columbia del 3: Banff till Vancouver

Här kommer sista delen i vår road trip genom British Columbias nationalparker. Häng med från Banff till Vancouver.

Flyga Vueling Stockholm-Paris: Hur var det?

Vi har flugit det spanska lågprisbolaget Vueling till Paris över en weekend. Vad tyckte vi om service, punktlighet och bagagehantering?

Ännu mer reseinspiration

Flyga Vueling Stockholm-Paris: Hur var det?

Vi har flugit det spanska lågprisbolaget Vueling till Paris över en weekend. Vad tyckte vi om service, punktlighet och bagagehantering?

Flyga Finnair Helsingfors-Singapore t/r i A350 i ekonomiklass

Hur är det egentligen att flyga med Finnairs A350 på långflygning till Asien? Hur är kabinen? Servicen? Och maten? Här kommer min recension!

Hur vet du att du bokat ett säkert flygbolag?

Hur mycket kollar du upp ett flygbolags säkerhet och ekonomi innan du trycker på "boka"-knappen?