I slutet av april 2022 reste jag till Singapore. Singapore har lรคnge varit ett av de lรคnder som haft hรฅrdast pandemiregler fรถr inresande, men i april avskaffades mรฅnga av reglerna. รntligen kรคndes det lite enklare att resa! Jag hittade biljetter med bra flygtider (och pris) med Finnair, men kรคnde mig lite tveksam. Det var mรฅnga รฅr sedan jag flรถg med Finnair senast och efter att nรคstan uteslutande ha flugit med Emirates och Qatar de senaste รฅren var jag lite osรคker pรฅ om jag skulle bli besviken. Skulle Finnair hรฅlla mรฅttet under en lรฅngflygning i ekonomiklass? Svaret pรฅ detta blev bรฅde ja och nej.
Om Finnair
Finnair รคr Finlands flygande stolthet, baserad pรฅ Helsinki-Vantaan flygplats utanfรถr Helsingfors. Flygbolaget har nรคsta รฅr funnits i 100(!) รฅr. En ansenlig รฅlder fรถr ett flygbolag. I Skytrax รฅrliga ”World airline award” hamnade Finnair pรฅ en 31:e plats i vรคrlden (plats 10 bland europeiska bolag) 2021, att jรคmfรถra med SAS pรฅ plats 62.
Finnair flyger bara Airbus-flygplan, dรคr Airbus 330 och Airbus 350-900 รคr deras lรฅngdistansplan. Till Singapore flyger Finnair med A350-900 – deras allra nyaste och modernaste tillskott till flottan. Den รคldsta A350:n i Finnairs flotta togs i bruk hรถsten 2015 och den nyaste bรถrjade flyga i slutet av 2020. Totalt finns 16 stycken A350-900 i Finnairs flotta, som alla flyger frรคmst pรฅ lรฅngdistanslinjer.
Finnair รคr det flygbolag i Europa som blivit hรฅrdast drabbat av det stรคngda luftrummet รถver Ryssland och flyger nu en betydligt lรคngre rutt mellan Helsingfors och Singapore รคn tidigare. Den nya rutten gรฅr via Polen, Ungern, Turkiet, Iran och sedan vidare mot Indien. En รถkning pรฅ cirka 2 timmar mot tidigare rutt – frรฅn cirka 11h till 13h.
Biljettbokning ****
Jag bokade biljetten pรฅ Finnairs egen webbplats. Det fanns tre olika sorters ekonomibiljetter att boka. Business class-gick inte att vรคlja och premium economy fanns inte pรฅ denna flygning.
- Economy light – Ingรฅr bara ett handbagage pรฅ 8kg. รndringar tillรฅtna till 48h innan avresa.
- Economy classic – Handbagage (8kg) och incheckat bagage (23kg) ingรฅr. รndringar tillรฅtna.
- Economy flex – Handbagage (8kg) och incheckat bagage (23kg) ingรฅr. รndringar tillรฅtna. Gratis val av sittplats innan incheckning. Mรถjlighet till full รฅterbetalning.
Prismรคssigt skiljer det bara nรฅgra hundralappar enkel resa mellan light och classic, men jag hade fรฅtt lรคgga pรฅ mer รคn 1000 SEK enkel resa fรถr att fรฅ flex. Dรฅ jag bokade bara tvรฅ veckor innan avresa, sรฅ bokade jag Economy classic.
Totalt pris fรถr tur och retur: 7412 SEK.
Flygplanet ****+
Bรฅde till och frรฅn Singapore frรฅn Helsingfors flรถg jag med Finnairs A350-900-plan, mycket moderna plan som ska vara 25% mer brรคnslesnรฅla jรคmfรถrt med andra flygplan av liknande storlek. Det var dock en rรคtt stor skillnad pรฅ flygplanens konfigurering och underhรฅllningssystem. Det kรคndes som att planet Helsingfors-Singapore var en av de รคldre A350 hos Finnair, medans flyget Singapore-Helsingfors (deras ”Marimekko Kivet”) รถverlag kรคndes nyare.
Hela upplevelsen i kabinen รคr ljus, frรคsch och vรคldigt skandinavisk. Ljussรคttningen med de fรคrgade LED-lamporna i taket bidrar till en skรถn stรคmning. Det sรคgs att lamporna ska kunna simulera norrsken, men pรฅ samma sรคtt som jag ”aldrig” har upplevt norrsken trots att jag รคr norrlรคnning, sรฅg jag inte det hรคr heller.
Jag flรถg bรฅde i den frรคmre avdelningen av ekonomi och i den bakre avdelningen av ekonomi och upplevde bรฅda omrรฅdena som vรคldigt tysta. Det kรคndes nรคstan lika tyst som att flyga A380 – vilket annars รคr min favorit pรฅ lรฅngflygningar. A350 kรคnns dessutom ovรคntat hรถgt i tak, luftig och stabil. Bรฅda flygningarna genomfรถrdes utan att jag reagerade pรฅ nรฅgon luftgrop, det kรคndes som att flyget gled vรคldigt oberรถrt genom molnen.
En av A350s styrkor รคr luften – den kรคnns inte alls torr och irriterande pรฅ luftrรถren och รถgonen. Det hรคr var fรถrsta gรฅngen pรฅ lรคnge som jag inte akut behรถvt tvรคtta bort mascaran halvvรคgs รถver Indiska Oceanen pรฅ grund av kliande รถgon av torr flygplansluft.
Flygplanet kรคndes vรคlstรคdat och toaletterna var frรคscha genom hela flygningen. Dock vet jag inte om det berodde pรฅ att flyget bara var halvfullt eller om personalen stรคdade under flygningen.
Sรคtena ****+
En av de stรถrsta skillnaderna med A350 mot liknande stora flygplan, รคr att man har valt en konfigurering av 3+3+3 i ekonomiklass. Detta gรถr att sรคtena kรคnns fรถrvรฅnansvรคrt breda och rymliga. Dessutom รคr armstรถden nรคtta och tar inte upp 10 centimeter mellan stolarna, vilket gรถr en stor skillnad. Nu hade jag turen att ha tomma sรคten bredvid mig pรฅ bรฅda flygningarna, vilket sรฅ klart pรฅverkar den allmรคnna kรคnslan av luft och rymd.
Jag รคr av normallรคngd och hade ungefรคr en iPhone-lรคngd mellan mina knรคn och sรคtet framfรถr nรคr jag satt ner. Inte alls speciellt trรฅngt alltsรฅ. Det som dock var vรคldigt trรฅngt var gรฅngarna mellan sรคtena, det var nรคstan svรฅrt att gรฅ i gรฅngen med handbagage utan att stรถta till andra passagerare. Men om jag ska vรคlja mellan en rymlig gรฅng eller rymliga sรคten, dรฅ tar jag rymliga sรคten utan tvekan.
Service ***
Flygningarna gjordes med en vรคldigt effektiv och vรคnlig singaporeansk kabinbesรคttning. Vi tilldelades en liten flaska med vatten vid boarding. Under flygningen serverades tvรฅ mรฅltider – en middag direkt efter avresan och frukost innan vi landade. Under natten gick en person ur besรคttningen runt med vattenglas fรถr de som blev tรถrstiga.
Pรฅ sรฅ hรคr lรฅnga flygningar brukar jag vara van vid att det delas ut ett litet amenity kit รคven i ekonomi klass (med en liten tandborste, tandkrรคm, รถronproppar, strumpor och en รถgonmask), men det gjordes inte pรฅ Finnair. En filt fanns pรฅ varje sรคte, men inte nรฅgon kudde. Jag hade gรคrna betalat nรฅgra kronor extra pรฅ biljetten fรถr ett litet amenity kit. Det รคr inte bara trevligt, utan ocksรฅ skรถnt att slippa dra med sig necessรคren i handbagaget.
Pรฅ flygningarna till och frรฅn Singapore var det 2022 obligatoriskt att ha pรฅ sig munskydd under hela flygningen och de som hade tygmunskydd blev tillsagda att ta pรฅ sig ett medicinskt munskydd istรคllet (som delades ut av besรคttningen). Den enda stunden som du inte behรถvde ha pรฅ dig munskydd var nรคr du รฅt. Det var flera passagerare som fuskade och blev tillsagda att ta pรฅ sig munskyddet igen. Det gick faktiskt sรฅ lรฅngt att personalen fick sรคga till en familj pรฅ skarpen att om de inte tog pรฅ sig munskyddet nรคr de blivit tillsagda tre gรฅnger, sรฅ skulle de behรถva kontakta markpersonal i Singapore fรถr vidare diskussioner. Personalen skรถtte det dock vรคldigt snyggt och ska ha en eloge fรถr att de var sรฅ professionella.
Maten ***
Innan avresa skickades det ett mail till oss resenรคrer med uppdaterad reseinformation. Eftersom att resan nu blivit flera timmar lรคngre, sรฅ rekommenderade Finnair att man tog med sig lite egen mat/snask om man skulle bli hungrig. Ett ganska sรฅ ovรคntat mail, men jag packade ner lite godis och chips. Och det var tur. Fรถr maten var inte den bรคsta jag upplevt i luften och det var smรฅ portioner.
Till middag serveras generellt ett glas vin eller รถl gratis och det fanns ett stort urval av alkoholfria drycker. Det finns inga menyval, utan en rรคtt serveras.
Till middag pรฅ rutten Helsingfors-Singapore serverades en liten sallad till fรถrrรคtt och en vegansk massaman curry till huvudrรคtt och en chokladbit till efterrรคtt. Huvudrรคtten serverades i en vรคldigt liten papplรฅda (att jรคmfรถra med bilden nedan med mรฅltidens storlek pรฅ vรคgen tillbaka). Det var definitivt en alldeles fรถr liten portion fรถr att jag skulle bli mรคtt, det var mer som ett mellanmรฅl. Lรคgg dessutom till att det bara fanns en(!) restaurang รถppen pรฅ Helsingfors flygplats, sรฅ mรฅnga resenรคrer hade inte รคtit nรฅgon middag innan flygningen.
Jag brukar ha principen att jag alltid ska รคta allt nรคr jag flyger – all energi รคr bra energi fรถr att orka med tidsskillnader och dรฅlig sรถmn. Men jag fick tyvรคrr inte i mig den dรคr curryn. Den var alldeles fรถr sรถt fรถr min smak och innehรถll (vad som sรฅg ut som) enbart frysta Findus-grรถnsaker. Inget kaffe serverades, men dรฅ klockan var nรคstan 2 pรฅ natten sรฅ gjorde det inte sรฅ mycket.
Pรฅ rutten Singapore-Helsingfors var maten klart mycket bรคttre. Dรฅ serverades en liten pastasallad med rรคkor till fรถrrรคtt, kyckling i tomatsรฅs med mos till huvudrรคtt och en apelsinpannacotta till efterrรคtt. Mer en klassisk flygplansmรฅltid – bรฅde i kvalitet och i storlek. Denna gรฅng serverades kaffe.
Frukosten var helt OK i bรฅda riktningarna, men i det minsta laget dรฅ de serverades i de smรฅ papplรฅdorna.
Pรฅ vรคgen till Singapore serverades en รคggrรถra med en kรถttbulle, champinjoner och potatis. Pรฅ vรคgen tillbaka serverades en omelett med svamp, potatis, spenat och tomater. Det fanns kaffe, te eller juice att dricka. Inget brรถd serverades.
Det fanns en meny fรถr att kรถpa lite snask fรถr nรฅgra euro om man skulle vara vรคldigt hungrig, men det sรฅg mest ut att vara nudlar, chips och choklad.
Underhรฅllningen ***
Finnairs underhรฅllningssystem i ekonomi bjuder pรฅ ett hundratal filmer, tv-serier, musik och spel. Grรคnssnittet var dock inte det bรคsta och exempelvis om du vill se de senaste filmerna frรฅn bio, krรคvs att du blรคddrar igenom alla ”senast tillagda” filmer – vilket รคven innefattar massor av gamla filmer. Jag hittade en ny film att titta pรฅ under resan till Singapore, resten kรคndes mer som sรฅdant jag redan sett pรฅ streamingtjรคnsterna.
OBS: Det รคr lite oklart om flygplanen som jag flรถg var utrustade med Finnairs senaste underhรฅllningssystem – men hemresans grรคnssnitt var uppdaterat och betydligt bรคttre รคn ditresan.
Jag har alltid med mig egna hรถrlurar, men fรถr de som รถnskade sรฅ fanns smรฅ in-ear-hรถrlurar vid varje sรคte. Om du tar med dig egna lurar sรฅ behรถver du hรถrlurar med ”flygplansuttag” (med tvรฅ pinnar).
Det fanns ett USB-uttag vid varje skรคrm, sรฅ det var enkelt att ladda sin mobil/padda.
A350 har fantastiskt bra kameror – en pรฅ ”ryggen” och en ”under magen”. Att titta pรฅ vรคrlden genom dessa fรฅr dig att kรคnna dig som Nils Karlsson pyssling som upptรคcker vรคrlden pรฅ flygplanets rygg. Men ibland fungerar de inte. Som pรฅ flygningen till Singapore. Nรคr jag (och de bredvid mig) fรถrsรถkte titta pรฅ kamerorna eller pรฅ kartan sรฅ lรฅste sig hela skรคrmen. Fรถr resten av flygningen… Jag hade ett tomt sรคte bredvid mig och kunde byta, men det var inte nรฅgon prioritet av kabinpersonalen att fixa detta tyvรคrr.
Summan av kardemumman – Vad blev betyget?
Finnair fรฅr en svag fyra i summerat betyg! Det som drar ner betyget รคr maten (bristen pรฅ val och smรฅ portioner) och det som drar upp betyget รคr flygplanets bekvรคmlighet och dess sรคten. Det var en lรฅng resa, men jag sov gott och hade gott om plats.
Skulle jag kunna boka Finnair igen? Ja, definitivt! Men dรฅ skulle jag vara mer fรถrberedd och ha med mig mer mat.
Bra genomgรฅng, tack fรถr det! Har tittat pรฅ Finnair till USA och har hรถrt gott om dem. Intressant matupplevelse dockโฆ
Bonusstjรคrna fรถr att du skrivit regnr! ๐ฅณ
Jag tror det รคr en helt annan grej att รฅka till USA med Finnair, 3-5 timmar kortare flygresa och en rutt som inte fรถrรคndrats med kort varsel. Sรฅ jag skulle inte tveka att boka Finnair till USA! Och om jag inte varit sรฅ lรฅngsam sรฅ hade jag kunnat kolla upp regnumret รคven pรฅ flyget till Singapore, men alla sajter verkar bara visa en vecka tillbaka tiden om man inte vill betala? Men du kanske vet hur jag fรฅr tag i det? :)
Hรฅller med Daniel, bra genomgรฅng! Jag har ocksรฅ kikat pรฅ Finnair till USA eftersom de ofta ligger lรคgre i pris รคn SAS och blir det Finnair sรฅ ska jag komma ihรฅg att packa en rejรคl matsรคck. :-)
Jag skulle inte tveka en sekund att รฅka till USA med Finnair! De flygen gรฅr vรคl dessutom via Arlanda, dรคr det รคr betydligt mer service รถppet รคn det var pรฅ Helsingfors flygplats. Skadar aldrig att ta med lite snask, alltid trevligt med lite chips till filmen :)