För att komma till Da Nang i Vietnam, krävs åtminstone en mellanlandning. Ofta i Bangkok, Ho Chi Minh City eller i Singapore. Vi flög med Emirates code share till Da Nang från Bangkok, vilket visade sig innebära en bokning med Bangkok Airways – ”Asiens boutique airline” – ett Thailändskt fullservicebolag som flyger både inrikes och utrikes. Så, hur är det egentligen att flyga med Bangkok Airways?
Transfer
Vi kunde checka in våra väskor hela vägen från Dubai till Da Nang, men vi kunde inte få våra boardingkort utskrivna i Dubai och inte heller få våra sittplatser. Så väl framme i Bangkok så fick vi söka rätt på Bangkok Airways transferdesk, där vi fick våra boardingpass snabbt och smidigt. Vi hade blivit tilldelade riktigt bra platser bredvid varandra rätt långt fram i planet.
Lounge
Bangkok Airways har egna lounger som alla deras passagerare kan besöka gratis. Vi gick dit och insåg ganska så snabbt att det inte var en lounge som var värd namnet. Här fanns popcorn, juicer, kaffe, vatten i dunk (som man tog i pappersstrut?) och några små croissanter och en chokladkladdkaka. Vi tog en kaffe ur en automat, tittade på varandra och lämnade kaffet och gick till en annan lounge (Miracle lounge) istället.
Flygplanet
Flygningen gick med en A320 som hette ”Samui” och som såg ut att ha några år på nacken. Inuti var inredningen dock ganska så ny i blått tyg och det var gott om utrymme mellan stolsraderna för mig.
Service ombord
Något jag inte hade förstått, är att Bangkok Airways är ett fullservicebolag, med servering under flygningen. Flygningen till Da Nang tog bara 1 timme och 20 minuter, men under den tiden hann de servera en trerätters middag och kaffe. Maten bestod av en sallad till förrätt, fisk i röd curry till huvudrätt (rätt spicy, inget för dottern!) och frukt till efterrätt. Till maten serverades läsk, öl, vin och juice kostnadsfritt.
Så vad blev familjebetyget?
Med tanke på att 2 av 3 i familjen sov som små grisar på flyget, är det här mest min recension. Jag ger Bangkok Airways klart godkänt! Jag hade nog förväntningen att det skulle vara som Air Asia (lågprisbolag a la Ryanair), men det här är ett bolag som anstränger sig för att vara passagerarnas första val. Och det verkar löna sig, då planet var helt fullbokat! Om vi skulle boka Bangkok Airways igen? Definitivt! Men helst som codeshare med Emirates, då vi kan ta med oss mer bagage på planet – både som handbagage och som incheckat bagage (30 kg per person)!