Det kan vara lätt att stirra sig blind på flygpriset när man ska boka semesterresa. Att spara några tusenlappar per person kan bli rätt så mycket pengar för en familj på fyra. Men hur mycket kollar du faktiskt upp flygbolagets säkerhet och ekonomi innan du trycker på ”boka”-knappen?
För många år sedan flög jag mellan Bangkok och Katmandu, med Nepal Airlines. Det var på den tiden då biljetter fortfarande skrevs ut i pappersformat och möjligheten att söka information om flygbolagen begränsades till Nationalencyclopedin på biblioteket. Låter nästan som stenåldern när jag sätter det på pränt, men fullt så länge sedan är det tyvärr inte. Jag boardar planet glatt i hågen. Planet rullar ut på landningsbanan, drar på motorerna för start och planet lyfter. Knappt hade hjulen lämnat marken förrän syrgasmaskerna ovanför mig faller ner. Hjärtat slår lite extra, vad är det som händer? Well, inget händer. Syrgasmaskerna fortsätter att dingla framför mig. En stund senare kommer en flygvärdinna och lyfter tillbaka maskerna i luckan ovanför mig och stänger luckan utan förklaring. De var nog kanske bara lite trasiga? Maten serveras, jag kan fortfarande minnas att jag uppskattade efterrätten som var någon typ av pannacotta med blåbär. En stund senare börjar det lukta lite bränt i kabinen. På en rosslig högtalare får vi höra att kaffemaskinen tyvärr precis gått sönder, så vi kan inte få något kaffe på denna flygning. Ja ja, tur det bara var kaffemaskinen minns jag att jag tänkte.
2021 var det säkraste flygåret för kommersiella flyg någonsin och lågprisbolagens flygbiljetter går åt som smör i solsken. Vi flyger mer än någonsin och det är billigare än någonsin att flyga. Själv har jag med åren dock blivit mer kräsen och gör nuförtiden sökningar inte bara på flygtider, utan även på flygbolag. Nepal Airlines, som jag flög med ovan, har flera gånger hamnat på listan över världens sämsta flygbolag. Jag kan med all säkerhet säga att jag ALDRIG kommer att flyga dem igen. Men vad är egentligen ett säkert flygbolag? Det finns flertalet sajter som skapar listor med ”säkraste bolagen i världen” och sätter stjärnor på flygbolagen. Men läser du vilka som driver dessa sajter så har de oftast inte något att göra med varken flygsäkerhet eller myndigheter, utan resultatet baseras enbart på röstningar och tyckande.
Hur kan du avgöra om ett flygbolag är ekonomiskt stabilt och säkert?
Jag kanske är lite rigorös i mitt kontrollerande, men så är jag lite av en flygnörd :)
- Jag tittar på ICAO (International Civil Aviation Organisation), FAA (Federal Aviation Administration) och IATA (International Air Transport Association) för fakta om generell flygsäkerhet och Skytrax för en mer populistisk bedömning av flygbolagen.
- Jag kollar vilka bolag som ligger med på EUs ”svarta lista” av flygbolag som inte får flyga till EU. Exempelvis finns många bolag i Indonesien, alla flygbolag i Nepal och en stor andel flygbolag i Afrika med på denna lista.
- Jag läser om vilka länder som har fått anmärkningar på sin flygsäkerhet, i nyheterna och på ovanstående organisationers sidor, och väljer bort bolag med hemvist i dessa länder.
- Jag läser ekonominyheter för att se vilka flygbolag som har ekonomiska problem och tänker till både en och två gånger innan jag bokar dessa. Många stora flygbolag har haft ekonomiska problem i flera år och har genomgått rekonstruktioner. Det märkte vi bland annat när vi 2002 bokade United Airlines för att åka till Costa Rica, den resan fick vi helt enkelt boka om.
- Jag kollar codeshare – är bolaget en partner med mina favoritbolag kan jag vara säker på att codeshare-partnern är noggrant kontrollerad.
- Jag läser på om incidenter som skett med flygbolaget och orsaken till dem. Ofta är kabinpersonalen helt avgörande för hur incidenten slutar, det finns verkligen riktiga superhjältar bland dem som håller sig lugna och gör allting helt rätt även när det är riktigt riktigt stressigt! Jag vill därför att de flygbolag jag flyger med fokuserar på säkerhet i sina kabinutbildningar och inte lägger tid på att utbilda sin flygvärdinnor i hur de ska ska sälja flest lotter – om ni förstår vad jag menar…
Så, ska du nu boka de där billiga biljetterna? Med största sannorlikhet JA, för alla flygbolag som flyger till EU (eller inom USA) – oavsett om de är lågprisbolag eller inte – har stenhårda krav på säkerhet och kontrolleras regelbundet. Men om du sitter och ska boka ett inrikesflyg i Asien, Afrika eller Sydamerika, skadar det inte att läsa på lite extra innan du verkligen trycker på ”boka”-knappen.
Bra råd! Jag är nog lite av en fatalist, men jag ska försöka att bli lite noggrannare i val av flygbolag.
Har också flugit Nepal Airlines från Mumbai till Kathmandu 1992, men minns bara flygvärdinnornas fina kläder och den kryddiga flygplansmaten. Och att ett plan kraschlandat i Kathmandu veckan innan…
Jag måste nog erkänna att jag blir mer och mer noggrann (och kräsen) med åldern när det gäller flygbolag! :) Det är egentligen både bra och dåligt att all information är så lättillgänglig nuförtiden, jag var nog mer lyckligt ovetande förut. Kan inte ha varit så kul att flyga veckan efter en flygolycka? :S
Jag minns hur jag tänkte: att sannolikheten att det skulle inträffa ytterligare en flygolycka inom kort var liten. Kvoten var liksom fylld för ett tag…
De flesta flygbolag som utgår från Europa är ju störtsäkra (no pun intended) :) men kollar upp om man ska åka inrikes eller annat i länder med andra regler. På långdistans håller vi oss oftast till Qatar Airways om vi ska till Afrika eller Asien eller SAS/KLM/Air France västerut så det känns rätt safe.
Det känns som väldigt säkra val :) Det är ju inrikes i andra länder som främst är ett problem. Exempelvis finns det lågprisbolag i Thailand / Indonesien som på senaste tiden fått väldigt dåliga ratings, men deras dotterbolag i andra länder (som heter samma sak) är riktigt bra. En riktig djungel av strutsar alltså… ??
Älskar bildvalet förresten, glömde få med det i kommentaren :)