Australien är drömdestinationen som har allt för en härlig bilsemester – vidsträckta stränder, härliga storstäder, världens äldsta regnskogar, vild outback och sist men inte minst – Stora barriärrevet. Men i ett land med en yta som är nästan lika stor som USA är avstånden mellan sevärdheterna stora. Lägg dessutom till att Australien är ett av världens mest glesbefolkade länder, det är vänstertrafik och ofta extremt väder. Men låt dig inte avskräckas! Vi har kört bil i Australien åtskilliga gånger och älskar det, men det finns några saker som är bra att tänka på innan du sätter dig bakom ratten på hyrbilen. Här kommer mina bästa tips för en bekymmersfri och fullständigt underbar road trip down under!
Vänstertrafik
Den enskilt största anledningen till att turister inte hyr bil i Australien är vänstertrafiken. Men hur jobbigt är det egentligen? Efter nästan 3 månader i vänstertrafik, ångrar vi att vi inte vågade hyra bil den första gången vi var i Queensland. Visst, det är inte helt trivialt att ställa om hjärnan efter en lång flygning och vindrutetorkarna kommer att slitas lite onödigt mycket i början, men det finns några knep!
- Vägarna är väldigt väl markerade för vänstertrafik, antagligen för att så många turister inte är vana vid detta. Det står till och med påminnelseskyltar efter vägen att du ska ”Drive left”. Rondellerna har pilar som visar riktning så du inte kan köra fel. Känner du dig osäker? Ta häng på en annan bil! Det är alltid lättare att köra rätt bakom en annan bil.
- Hyr en bil med automat. Att växla manuellt med vänsterhanden kan göra körandet lite väl komplicerat.
- Se till att du lär känna din bil innan du ger dig ut på vägen! Ofta sitter knappar och reglage inte där du förväntar dig. Speciellt döda vinkeln kan ta ett tag att vänta sig vid åt vilket håll du ska titta.
- De första dagarna får passageraren i framsätet agera andrepilot och får frikort på att påminna hur många gånger som helst om att det är vänstertrafik. Föraren har ingen rätt att bli sur. Att köra på höger sida sitter i ryggmärgen. Det är därför som passageraren får påminna. Hellre en gång för mycket än en gång för lite, är vårt mantra.
- Ta försäkring på din hyrbil! Det är inte bara smart, utan ger även ett inre lugn när du ska fickparkera från ”passagerarsidan”.
Försök inte att se hela Australien på en resa!
Australien är inte bara stort, det är GIGANTISKT! Skulle du få för dig att se hela USA på en semester? Nä, tänkte väl det! Försök inte klämma in Sydney, Melbourne, Queensland och Uluru på en resa. Det slutar bara med ett mischmasch av intryck och hela dagarna sittandes i bilen. Stanna upp och upplev Australien på riktigt istället!
Se till att vara utvilad!
Planera inte att hämta ut bilen på flygplatsen om du precis landat efter en 24 timmar lång resa. Det här är inte en rekommendation, det är rent ut sagt dumt att sätta sig trött bakom ratten och utsätta sig för risken för en olycka. Checka in på hotellet, sov ut ordentligt och hämta bilen dagen efter när hjärnan börjat fungera igen.
Akta djuren!
Jag: ”Så skönt det är att vara på bilsemester i ett land där det inte finns några stora djur utefter vägarna! Inga älgar, renar eller vildsvin…”
Min man: ”Eh…var inte det där en kamel?”
Australien kryllar av djur. Stora som små. Kängurus, emus, cassowarys, echidnas, kor och … dromedarer. Djuren kommer oftast fram efter skymning och är aktiva under hela natten. Ibland kommer de även fram efter en rejäl regnskur. De djur du kommer att se allra mest efter vägarna är kängurus och wallabys, När vi bilade i Western Australia i somras var vägarna kantade av överkörda kängurus var tionde meter. Emus och cassowarys är ovanligare. I inre Australien finns hundratusentals vilda dromedarer, men de rör sig över stora områden och de två dromedarer vi mötte var oväntat nog i Queensland. Var beredd, var uppmärksam, kör försiktigt och räkna med att du kommer att möta djur.
Planera in stopp på vägen – Stop, revive, survive
Att köra timme efter timme bland sockerrörsplantage kan vara ett riktigt sömnpiller. Chansa inte på ”nästa rastplats”, utan ta den du passerar förbi. Hellre att du köper en kaffe mer än du tänkt dig, än somnar vid ratten. En tumregel är att stanna minst 15 minuter varannan timme du kör bil.
Ett bra initiativ från Australiensiska myndigheten, är ”driver reviver”-programmet. Under stora helger och skollov bjuds på gratis kaffe och kakor på rastplatserna utefter de stora vägarna. Ser du skylten oven, passa på att stanna om det är öppet!
Köra på icke asfalterade vägar
Vägarna utefter Australiens kustland är till största delen välskötta asfaltvägar (sealed roads), men så fort du lämnar kusten och besöker nationalparker är det vanligt med grusvägar (unsealed roads). Det är inte säkert att din hyrbilsfirma tillåter att köra på ”unsealed roads”, så prata med uthyrningsfirman! Vissa uthyrningsfirmor tillåter körning på grusvägar om du hyr en 4-hjulsdriven bil, men det finns alltid en lista med platser där du INTE får ta hyrbilen oavsett vilken bil du hyr. Exempelvis brukar Fraser Island (bilden ovan) och vägen norr om Cape Tribulation vara off-limits för hyrbilar.
Road trains
Det är långa sträckor att frakta varor mellan städerna i Australien och järnvägsnätet är inte speciellt utbyggt. De allra flesta varorna fraktas därför med lastbil. I Australien tillåter man att en lastbil får dra upp till 200 ton och vara upp till 50 meter långa, vilket ofta resulterar i fler än två trailers – ofta upp till fyra stycken! Dessa långa och tunga lastbilstransporter kallas för road trains. De kör ofta fort, har en väldigt lång stoppsträcka och bromsar inte för något. När du möter ett road train behöver du vara lite extra vaksam. Håll avståndet och se till att ha rejält med säkerhetsmarginal om du ska köra om!
Service stations och road houses
Vill du vara med om något riktigt Australiensiskt? Stanna vid ett road house! Vi körde i somras mellan Monkey Mia och Kalbarri, En sträcka på 40 mil utan några städer på vägen. Det enda riktiga stoppet efter vägen var på Billabong Roadhouse, ungefär halvvägs. Här stannade alla och tankade, drack en kaffe och åt en bit mat. Det fanns ett litet motell, bensinstation, restaurang (flugfri – se bilden) och en allt-i-allo-butik med allt från kepsar till leksaker. På en skylt stod ”Om du tankar, köp väldigt gärna även något från vår lilla butik! Det hjälper oss 8 personer som bor här att kunna fortsätta hålla road houset igång.”
Och du – tanka alltid om du inte har minst halv tank! Du vet inte när du passerar förbi nästa öppna road house.
Långa avstånd
Som du förstått vid det här laget – det är långt överallt i Australien. Det finns en skämtbild som säger ”En europé har 20 minuter till Frankrike, en australiensare har 20 minuter från sitt hus till vägen”. Men kan det vara kul att bila på vägar där det inte händer något? Well, det händer mer än du kanske tror!
Ingen delstat kan få långa avstånd att bli så roliga som Queensland. På de riktigt långa sträckorna visas med jämna mellanrum humoristiska vägskyltar och det bjuds till och med på en liten vägfrågesport!
När det blir ensamt på de långa, raka vägarna i outbacken, så kan du alltid roa dig med att prata lite med medtrafikanterna. Om du på baksidan av en husbil ser en text i stil med ”Sue and Bill vhf 40”, så betyder det att de har en kortvågsradio och gärna pratar lite. Varför har inte fler husbilar det i Europa?
Översvämningar
Australien har extremt väder. På somrarna kryper temperaturen upp över 40 grader och på vintern kommer cykloner in mot tropiska Queensland. Om du undrar varför det finns 2 meter långa måttstockar överallt vid sänkor och vattendrag i Queensland, så är det för att visa vattendjupet vid översvämningar. Låter det extremt? Inte alls. Det finns en orsak till att de flesta som bor i Queensland har bilar med snorklar.
Innan du beger dig ut på vägarna: Kolla om/var det kommer att regna och kör inte in i större ”vattenpölar” på vägen utan att ha säkrat att det inte är ett djupt hål.
Undvik att köra på natten
Väldigt många Australiensare kör inte bil på natten. Speciellt i Western Australia och Northern Territory. Här blir det väldigt mörkt på nätterna, de många vilda djuren är aktiva på natten och mobiltäckningen är riktigt dålig. Faktiskt finns det vissa områden i vissa delstater där du faktiskt inte får köra din hyrbil på natten alls. Kolla noga vad som gäller med hyrbilsfirman innan du planerar nattkörning i outbacken!
Ha ett rejält förråd med vatten med dig
När du ska köra bil längre sträckor är det bra att ha med sig rejält med vatten. Om din bil går sönder i 40-gradig värme och du behöver kalla på hjälp, kan det ta åtskilliga timmar innan du är tillbaka i civilisationen. Flera liter vatten per person behövs, helst en stor dunk med vatten. Ta gärna med lite extra snacks också,.
Mobiltäckning?
Det är riktigt usel mobiltäckning utanför kustens städer. Men se till att ha med dig en mobiltelefon i alla fall, ofta går det att göra nödsamtal. Att använda mobiltelefonen när du kör bil är förresten strikt förbjudet, så peta inte ens på mobilen när du kör! Lämna det till passagerarna.
Cane trains
I Queensland stöter du på ett fenomen som jag aldrig sett någon annanstans i Australien. Cane trains. När du minst anar det som kommer de små tågen med sockerrör smygande genom plantagerna. Ofta finns trafiksignaler på Bruce Highway (vägen mellan Cairns och Brisbane) som hjälper till att varna för när de passerar över vägen, men på mindre vägar är överfarterna ofta obevakade.
Allmänna trafikregler och lagar
Trafikreglerna i Australien är väldigt lika de svenska trafikreglerna. Hastigheten visas i kilometer per timme och avstånden visas i kilometer. Några saker som kan vara bra att tänka på:
- VÄGTULLAR: Kring de stora städerna Brisbane, Sydney och Melbourne finns betalvägar och betalbroar. Oftast går det inte att betala på plats, utan du måste gå in på en webbplats och betala efteråt. Vi har inte stött på någon väg/bro med vägtull alls under våra resor, så det är inte speciellt vanligt.
- SCHOOL ZONES: Skolzonerna är aktiva när det inte är helg, helgdag eller skollov. Under skoltider gäller begränsad hastighet under givna klockslag. Kör du för fort är böterna höga.
- U-SVÄNGAR: Det är inte tillåtet med U-svängar om det inte står explicit
- RIGHT TURN ON RED: INTE tillåtet i Australien
- INTERNATIONELLT KÖRKORT: Rekommenderas
- MOBILTELEFON: Får INTE användas av föraren under körning
Vill du läsa mer?
- På sidan Staying Safe informerar New South Wales myndighet om säker bilkörning i Australien.
- Broschyren ”Travel Safely in Australia” på Australiens officiella turistsida är en bra lathund med telefonnummer och information!
- På min Australien-sida hittar du mer att läsa om några av de ställen vi besökt på våra bilsemestrar.
Vill läsa fler av mina resetips? Glöm inte att gilla Rucksack på Facebook!
Så kul att läsa. Av egen erfarenhet kan jag tipsa om att mötande polisbil kan ta hastigheten på dig och ge dig böter för fortkörning. Böterna var inte helt lätta att betala hemifrån Sverige.
Så kör lugnt och försiktigt ☺️
Aj då, visste inte alls om det med mötande polisbilar! Tack för tipset! Vi kör alltid superförsiktigt! :)
Jättebra praktiska tips där, nu saknar jag livet på Australiens ödsliga vägar ?
På tal om vilda djur så är stora muskulösa kängurur eller lösgående kor är verkligen inget man vill krocka med, vi var såå nära att krocka med en ko en gång i mörkret ? Att köra i Australien speciellt i skymning är minst lika farligt vad gäller djur som hemma hos oss
Usch, vilken tur att det gick bra Maria! Jag lägger till kor på listan över farliga djur efter vägen, hade inte tänkt på det alls! Tack! :)
Vilket bra inlägg och kul att jag kände igen mig, efter hyrbilsdagarna längs Great Ocean Road i september. Den sista bilden ser ut som den slingriga vägen efter Beech Forest, norr om Cape Otway för övrigt. :)
Det där med vänstertrafik var vårt stora ”orosmoment” inför resan men det gick oväntat bra. Vindrutetorkarna fick jobba massa gånger men annars inga större problem. Då kryssade vi ändå ut ur Melbourne det första vi gjorde. Rondellerna, de med refuger, var inte alls svåra. Det går ju liksom inte att köra fel i dem utan att köra över en refug? Men ja, det är nog sunt att anpassa kroppen till rätt tidszon innan en kastar sig ut i trafiken där nere.
Snyggt gjort – du nailade platsen på bilden Daniel! :) Håller med – det går nästan inte att köra fel i vänstertrafiken. Det är nog bara körningen på parkeringsplatser som det kan vara lite klurig – enda ställena som inte är helt foolproof. Glömde förresten lägga till i inlägget att man i Melbourne dessutom behöver hålla koll på alla spårvagnar, kändes som att de var överallt när vi körde där.
Ah, trevligt att det var just det stället! Vi chansade och tog den vägen tillbaka då den verkade slingrig och rolig. Och det var den ju, haha! Ja, parkeringsplatser var knepiga och in-och-utfarter ibland. T-korsningar gällde det ju att hålla koll på när man skulle svänga in. Så visst, helt lätt är det inte, verkligen inte.
Vi lyckades ducka för centrala Melbourne. Åkte från Port Melbourne och ut. Det räckte. Vägrar ju nästan köra i Göteborg just på grund av spårvagnarna. :P
Själv så bor jag med spårvagn utanför fönstret, så kändes bara som att hemma i centrala Melbourne :)