Vi bor på hotell nästan två månader per år. Det kanske låter mycket, men en weekend här, en långsemester där och några besök till släkt och vänner och staycations blir lätt många hotellnätter. Kanske är det vi som haft tur med våra hotellbokningar, men vi har ALDRIG tidigare råkat ut för att det som vi har bokat inte har stämt med det som levererats på plats. Oftast har vi snarare blivit uppgraderade eller fått mer än förväntat. Vi har varit med om att det tagit en stund innan hotellet hittat vår bokning (på Sri Lanka) eller att ett hotellfönster inte gick att stänga (Lissabon), men oftast har vi blivit kompenserade för eventuella brister. När vi var i Tallinn sist, så bad de om ursäkt vid incheckningen för att de inte kunde uppgradera oss och gav oss extra många drinkbiljetter i baren istället. Därför blev vi lite förvånade när vi stötte på lite trassel med bokningen vid vårt besök i Krakow för några veckor sedan.
När jag bokar hotell så brukar jag alltid kolla en sak specifikt innan jag bokar. Hur mycket skulle en frukost kosta om vi skulle betala den på plats och hur mycket extra behöver vi betala för att få frukosten inkluderad i hotellbokningen. Oftast så lönar det sig att boka rum med frukost direkt, speciellt i dyra städer som i exempelvis Dubai (där en frukost kan kosta 750 kronor per person). I Krakow hade vi bokat ett lägenhetshotell, där erbjudandet var att få frukost levererat till hotellrummet varje morgon. Billigt var det också. Alternativet hade så klart varit att gå ut och äta frukost, men kalla mig bekväm – det är ju inte helt fel att kunna äta frukost i lugn och ro i pyjamas. Så, vi bokade rum med frukost. Jag kollar alltid bokningarna både med och utan barn, och påslaget som tillkom när jag lade till dottern kändes som att det kunde motsvara kostnaden för frukosten. Bekräftelsen landade i mailen. 3 personer med frukost. Lät rätt, eller hur?
Väl på plats vid incheckningen verkar allt bra, ända tills receptionisten påpekar att det bara ingår två frukostar i vår bokning, ville vi köpa till en extra frukost för vår dotter? Priset var bara 39 Zloty (ungefär 100 kronor) per dag, vi hade landat sent på kvällen och jag orkade inte börja min vistelse med att bråka. Så OK, vi kör på det. Vi skulle ju få två frukostar till rummet, så alternativet att strunta i dessa frukostar och gå ut och äta kändes inte som ett alternativ. Men morgonen efter blev jag lite fundersam. Läste igenom alla detaljer i vår bokning och kunde inte hitta någonstans där det stod att det bara skulle ingå två frukostar. Det började skava lite. Även om det bara var 100 kronor per dag, så blir det ju 400 spänn totalt. Det får vi ju en rätt så bra middag för i Krakow. Det var dags att skicka iväg ett fråga till sajten vi bokat på – Hotels.com.
Så jag skrev ihop ett mail och frågade vad jag skulle göra. Inom några timmar kom ett svar: Om det inte var akut så var det bara för oss att se till att vi fick ett kvitto på de ökade kostnaderna och sedan skulle vi skicka in det med vändande mail till Hotels.com snart vi kommit hem. Det kändes helt ok för oss att vänta tills vi kom hem med reklamationen, för akut skulle jag inte kunna kalla situationen. Vi älskade ju boendet annars, allt var precis som vi hade hoppats på. Trevlig personal, rent och fräscht och bra läge. Så vi semestrade klart i Polen. Myste på hotellrummet med frukosten som levererades varje morgon och sov gott i våra sköna sängar.
När jag kom hem så tog jag en bild av kvittot och skickade in till bokningssajten. Ärendet skulle skickas till hantering på deras reklamationsavdelning. men det kunde ta upp till en månad innan jag skulle få svar. Det tog tre veckor innan jag fick svar, men då var allt redan fixat. Vi fick en ursäkt från bokningssajten för att det blivit struligt och information om att pengarna vi lagt ut för frukosten redan hade betalats ut på vårt kreditkort. Jag måste säga att allt var väldigt proffsigt hanterat. 400 kronor insatta. Klappat och klart.
Hur kunde det bli så här?
Jag skyller varken på hotellet eller bokningssajten, utan min tanke är att det snarare blivit något olyckligt fel mellan hotellets bokningssystem och bokningssajten. Det är ganska så ofta som informationen om barnet i bokningen inte riktigt kommer hela vägen fram till hotellet. Som när vi checkade in i Tallinn och dottern hade fått en spjälsäng, för att det stod i deras system att hon var 0 år gammal… :)
Så, vad ska du göra om ditt hotellrum inte motsvarar det du bokat?
- Först av allt: Se till att du bokar både hotell och flyg på resebyråer som har kontaktinformation tillgänglig och som du kan nå – helst dygnet runt! Vissa sajter säljer billiga resor, men när du vill försöka nå dem får du betala hundratals kronor bara för att få komma fram och prata med en handläggare (exempelvis Ryanair som tar 4 kronor per minut för telefonsamtalet…). Inte OK om du frågar mig, jag bokar alltid på sajter som jag vet är pålitliga!
- Om det är ett akut problem – du har bokat en svit för din bröllopsresa och fått ett rum i källaren utan fönster, eller din bokning saknas – då ska du ringa direkt till resebyrån som du bokat resan hos! Pina inte igenom resan missnöjd och klaga efteråt! Resan blir förstörd och det är inte säkert att du får någon kompensation då du inte hört av dig tidigare.
- Om det inte är akut, kontakta ändå hotellbokningssajten för att få information om vad som förväntas av dig på plats och se till att du får kvitto på alla extrautgifter som tillkommit.
- Har du bokat på hotellets egen webbsida bör du ta upp ärendet med hotellet direkt när det inträffar. Det är inte alltid roligt att vara obekväm, men om det du blir erbjuden inte motsvarar det du betalt för, så har du all rätt på din sida. Se till att du har alla bokningspapper utskrivna och var inte blyg för att be om att få prata med chefen om inte receptionisten kan hjälpa dig. I vissa länder är hierarkin viktig och ansvarsområdena mycket mer begränsade än de är i Europa.
- Och sist, men inte minst – Nöj dig inte med något som är sämre än det du beställt, livet är för kort för att gå omkring och vara missnöjd :)